De Vlaamse regering wil vanaf 2027 geen benzine- of dieselwagens meer op de Vlaamse wegen. Met andere woorden, vanaf 2027 willen ze het onmogelijk maken om auto’s op diesel, benzine of met een hybride motor in te schrijven. Nog eens drie jaar later, in 2030, zou het ook niet meer toegestaan worden om dit soort tweedehandswagen aan te schaffen. Is dit haalbaar? Zal er genoeg elektriciteit zijn om alle wagens van stroom te voorzien? Zullen er in België voldoende laadpalen aanwezig zijn? Blijft de prijs van elektrische wagens relatief hoog?

De doorbraak van de elektrische wagens zal niet tot problemen leiden voor het elektriciteitsnet. Volgens netbeheerder Elia zullen elektrische auto’s namelijk kunnen helpen de verbruikspieken op te vangen. De distributiebeheerder Fluvius is zelfs voorbereid op de komst van de elektrische voertuigen en heeft zijn inversteringsplannen op dat scenario afgestemd.

Tegen 2030 zou Vlaanderen zo’n 100 000 publieke laadpalen moeten hebben. Deze dienen voornamelijk voor mensen in stedelijke gebieden, die geen eigen oprit of garage hebben. Momenteel zijn er zo’n 4 300 laadpalen in Vlaanderen aanwezig. 

De kostprijs van een elektrische wagen is meestal een beslissende factor om dergelijke wagen aan te schaffen en hangt vooral af van de batterij. Gelukkig wordt tegen 2025 een prijsdaling verwacht van zo’n 25 procent in vergelijking met 2020. Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de vijf jaren daarna nog een kwart dalen.

Bij MHC Mobility zijn we daar alvast helemaal klaar voor met ons aanbod aan elektrische wagens. Er kan bij ons onder meer een operationele leasing voor elektrische wagens worden aangegaan en dit met nul financiële risico’s. Wil je meer te weten komen over elektrisch leasen? Neem alvast een kijkje op onze website of contacteer ons vrijblijvend via 093 97 08 90 of info@mhcmobility.be.