Zorgen startups straks voor een verstoring van mobiliteit?

24 oktober 2022

De toekomst van mobiliteit verschuift naar milieuvriendelijk, verbonden, autonoom en

gepersonaliseerd woon-werkverkeer. Om de trends in de mobiliteitsindustrie bij te houden,

onderzoeken fabrikanten manieren om slimme geautomatiseerde voertuigen te creëren. Ook startups

wagen hun weg in mobiliteit. Naast elektrificatie wint ook micromobiliteit stilaan aan populariteit.


ELEKTRIFICATIE

Uiteraard is electrificatie weer het eerste en meest prominent aanwezige thema binnen de

mobiliteitssector. In het kader van duurzaamheid binnen de mobiliteitssector zijn er toch nog enkele

drempels die overwonnen moeten worden. Startups ontwikkelen wereldwijd oplossingen om de

grootschalige invoering van EV mogelijk te maken door efficiënte batterijen en laadinfrastructuur aan te

bieden. Tegelijkertijd produceren opkomende bedrijven elektrische voertuigen in alle maten om de

logistieke sector te stroomlijnen en schadelijke emissies te verminderen.

Zo is er een Amerikaanse startup die een volledig elektrische pick-up truck maakt. De truck is

ontworpen als een stevig werkvoertuig met minder bewegende delen dan traditionele

bedrijfsvoertuigen. De pick-up heeft een elektrische motor met 4 naven voor vierwielaandrijving en kan

meer dan 250 mijl (400 km) afleggen op één lading. De startup zorgt voor geïntegreerde

softwarebewaking en past elk wiel elke milliseconde aan om de prestaties, het bereik, de efficiëntie en

de prestaties van het batterijpakket te optimaliseren. Het telematicasysteem levert een breed scala

aan gegevens voor een beter beheer van het wagenpark.

Ook startups met een BAAS (Battery As A Service) model komen uit te grond gekropen. Zo is er NIO,

een EV-autofabrikant die in 2014 in China werd opgericht en zich sindsdien heeft gevestigd als een

van de toonaangevende geëlektrificeerde merken, te beginnen met zijn lijn van geëlektrificeerde

SUV’s. Naast de toevoeging van twee EV sedans is NIO begonnen met de uitbreiding naar andere

wereldmarkten, te beginnen in Europa.

NIO staat niet alleen bekend om zijn EV’s van hoge kwaliteit. De Chinese autofabrikant is de eerste die

de technologie voor het verwisselen van batterijen echt opschaalt, door BaaS aan te bieden aan

consumenten en bijna dagelijks nieuwe verwisselstations te bouwen. Andere grote bedrijven in China

hebben zich sindsdien bij de omwisselpartij aangesloten, waaronder CATL – ‘s werelds grootste

batterijfabrikant.


MICROMOBILITEIT

Micromobiliteit wint wereldwijd geleidelijk aan populariteit vanwege het gemak en de milieuvoordelen

ervan. Het is een krachtige aanpak om de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen aan te pakken

en de toegang tot goedkoop vervoer te verbeteren. Micromobiliteitsoplossingen zijn ook

brandstofefficiënt en maken geen gebruik van fossiele brandstoffen.

Fietsen, die traditioneel populair zijn voor woon-werkverkeer in de stad, helpen ook bij het oplossen

van de uitdagingen op het gebied van woon-werkverkeer en bezorging. Maar e-fietsen, die lichter en

sneller zijn dan fietsen, trekken meer stadsbewoners aan om over te schakelen op een handigere

vorm van dagelijks woon-werkverkeer. Bij MHC Mobility erkennen we deze stijgende vraag naar

mogelijkheden binnen micromobiliteit en bieden wij ook fietsleasing aan!

Wil je meer ontdekken over hoe we mobiliteit bij MHC als totaalverhaal zien? Surf dan naar onze

website via https://www.mhcmobility.be/

Hulp of advies nodig door onze specialisten?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.