De toekomst van mobiliteit verschuift naar milieuvriendelijk, verbonden, autonoom en
gepersonaliseerd woon-werkverkeer. Om de trends in de mobiliteitsindustrie bij te houden,
onderzoeken fabrikanten manieren om slimme geautomatiseerde voertuigen te creëren. Ook startups
wagen hun weg in mobiliteit. Naast elektrificatie wint ook micromobiliteit stilaan aan populariteit.
ELEKTRIFICATIE
Uiteraard is electrificatie weer het eerste en meest prominent aanwezige thema binnen de
mobiliteitssector. In het kader van duurzaamheid binnen de mobiliteitssector zijn er toch nog enkele
drempels die overwonnen moeten worden. Startups ontwikkelen wereldwijd oplossingen om de
grootschalige invoering van EV mogelijk te maken door efficiënte batterijen en laadinfrastructuur aan te
bieden. Tegelijkertijd produceren opkomende bedrijven elektrische voertuigen in alle maten om de
logistieke sector te stroomlijnen en schadelijke emissies te verminderen.
Zo is er een Amerikaanse startup die een volledig elektrische pick-up truck maakt. De truck is
ontworpen als een stevig werkvoertuig met minder bewegende delen dan traditionele
bedrijfsvoertuigen. De pick-up heeft een elektrische motor met 4 naven voor vierwielaandrijving en kan
meer dan 250 mijl (400 km) afleggen op één lading. De startup zorgt voor geïntegreerde
softwarebewaking en past elk wiel elke milliseconde aan om de prestaties, het bereik, de efficiëntie en
de prestaties van het batterijpakket te optimaliseren. Het telematicasysteem levert een breed scala
aan gegevens voor een beter beheer van het wagenpark.
Ook startups met een BAAS (Battery As A Service) model komen uit te grond gekropen. Zo is er NIO,
een EV-autofabrikant die in 2014 in China werd opgericht en zich sindsdien heeft gevestigd als een
van de toonaangevende geëlektrificeerde merken, te beginnen met zijn lijn van geëlektrificeerde
SUV’s. Naast de toevoeging van twee EV sedans is NIO begonnen met de uitbreiding naar andere
wereldmarkten, te beginnen in Europa.
NIO staat niet alleen bekend om zijn EV’s van hoge kwaliteit. De Chinese autofabrikant is de eerste die
de technologie voor het verwisselen van batterijen echt opschaalt, door BaaS aan te bieden aan
consumenten en bijna dagelijks nieuwe verwisselstations te bouwen. Andere grote bedrijven in China
hebben zich sindsdien bij de omwisselpartij aangesloten, waaronder CATL – ‘s werelds grootste
batterijfabrikant.
MICROMOBILITEIT
Micromobiliteit wint wereldwijd geleidelijk aan populariteit vanwege het gemak en de milieuvoordelen
ervan. Het is een krachtige aanpak om de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen aan te pakken
en de toegang tot goedkoop vervoer te verbeteren. Micromobiliteitsoplossingen zijn ook
brandstofefficiënt en maken geen gebruik van fossiele brandstoffen.
Fietsen, die traditioneel populair zijn voor woon-werkverkeer in de stad, helpen ook bij het oplossen
van de uitdagingen op het gebied van woon-werkverkeer en bezorging. Maar e-fietsen, die lichter en
sneller zijn dan fietsen, trekken meer stadsbewoners aan om over te schakelen op een handigere
vorm van dagelijks woon-werkverkeer. Bij MHC Mobility erkennen we deze stijgende vraag naar
mogelijkheden binnen micromobiliteit en bieden wij ook fietsleasing aan!
Wil je meer ontdekken over hoe we mobiliteit bij MHC als totaalverhaal zien? Surf dan naar onze
website via https://www.mhcmobility.be/